Thursday, September 20, 2018

kerja kursus GKB1053


Konsep Kemahiran Belajar
SOO XIN TIAN
Kemahiran belajar merupakan teknik yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran . Teknik ini perlu mengembangkan kepada bakal murid untuk membantu mereka belajar dengan lebih berkesan . Melali teknik ini , murid dapat mengetahui kelemahan dan kekuatan mereka dalam pembelajaran . Menurut Sabri Samad pada tahun 2003 , kemahiran belajar ialah prinsip , teori umum dan kaedah tertentu yang dapat melipatgandakan keberkesanan belajar .  Kemahiran belajar boleh didefinisikan sebagai keupayaan , kecekapan atau kebolehan seseorang mendapatkan ilmu pengetahuan .  Haroid Pashier pada tahun 2009 dalam buku Learning Styles : Concepts and Evidence berpendapat bahawa kemahiran belajar ( learning styles ) bermaksud adalah cara yang paling efektif bagi pelajar belajar .  Pada abad ke-21 , kemahiran belajar disebut sebagai 4C , iaitu pemikiran kritis ( critice ) , pemikiran kreatif ( creative ) , kemahiran berkomunikasi ( communication ) dan kemahiran kerkolaborasi ( collaboration ) .  Kemahiran belajar melibatkan beberapa kemahiran yang perlu dikuasai oleh setiap pelajar.  Menurut Modul OUM HBML 2203 pada tahun 2009 , kemahiran belajar adalah kaedah sistematik dan teratur untuk memperoleh dan memproses maklumat .  Kemahiran belajar adalah satu proses tindakan seseorang untuk mendapatkan perubahan tingkah laku yang baru secara keseluruhan .  Ini juga merupakan proses di mana seseorang itu memproses maklumat yang diperoleh dan membawa kepada perubahan atau peningkatan tingkah laku seta melibatkan seseorang itu memproses maklumat yang diperolehi dan membawa kepada perubahan atau peningkatan pengetahuan , kebolehan dan kemahiran .  Cara belajar yang berkesan sebenarnya merupakan satu kombinasi berbagai strategi dan kemahiran belajar.  Setiap cara dan kemahiran adalah berguna dan sesuai dengan konteks, suasana, masa dan tempat yang tertentu.  Sebagai contohnya sesetengah pelajar akan belajar secara meggunakan kaedah penghafalan dalam teknik pembelajarannya seterusnya memerlukan pelaksanaan latih tubi yang berterusan . Hal ini dapat membantu pelajar itu mempunyai ingatan yang mendalam agar tidak mudah lupa maklumat-maklumat yang sudah diingati .  Terdapat beberapa kepentingan dan faedah yang diperolehi oleh pelajar yang dapat menguasai kemhiran belajar .  Antaranya ialah pelajar mendapatkan ilmu secara sistematik dan bermakna dengan mudah .  Ini kerana pelajar telah menguasai kemahiran belajar dan mereka dapat mengetahui cara untuk belajar dengan lebih berkesan .  Selain itu , pelajar dapat memupuk minat dan amalan suka belajar dan sentiasa meningkatkan pengetahuan dan daya intelek sepanjang hayat .  Mereka dapat memupuk disiplin dalam diri sendiri .  Mereka dapat mengaturkan masa mereka dengan cara yang baik supaya mereka dapat belajar dan juga bersenam .  Dengan menguasai kemahiran belajar , pelajar dapat membaca dengan cepat dan tepat serta mengumpul maklumat dengan cekap .  Penguasaan kemahiran Belajar Cara Belajar amat penting bagi pelajar terutamanya pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam kelas. Hal ini menyebabkan pelajar juga mendapat ilmu pengetahuan yang terhad.  Oleh yang demikian, pelajar perlulah menguasai dan memahami teknik belajar cara belajar agar dapat memperoleh maklumat tambahan dan menigkatkan prestasi mereka daln sesuatu pembelajaran.  Kesimpulannya, Kemahiran Belajar adalah satu proses tindakan seseorang untuk mendapatkan perubahan tingkah laku yang baru secara keseluruhan.  Dalam kemahiran belajar ini, hanya beberapa maklumat penting sahaja yang masuk ke dalam minda dan disimpan dalam memori. Hal ini dapat mengelakkan daripada seseorang itu terlupa akan maklumat yang penting.  Dalam usaha untuk mendapat kejayaan akademik , kajian lalu telah menegaskan bahaa seseorang pelajar perlu menitikberatkan gaya pembelajaran dan kemahiran belajaran kerana kemahiran ini amat berguna untuk mengurangkan masalah belajar . 

       Persekitaran pembelajaran di IPG
THAM YI TING
IPG dikenali sebagai Institut pendidikan Guru yang melatih bakal guru yang terdiri daripada para pelajar lepasan SPM. Persekitaran dan pembelajaran di IPG adalah jauh berbeza dengan situasi dulu kita berada di sekolah menengah. Ipg telah mengamalkan budaya ilmu yang berbentuk pembelajaran sepanjang hayat. Pelajar di IPG sentiasa digalakkan supaya banyak membaca bagi menimba ilmu pengetahuan yang lagi banyak dari pelbagai segi seperti ilmu pengetahuan dalam bidang sains, sejarah dan isu semasa negara Malaysia. Banyak aktiviti telah dilancarkan di dalam IPG bagi memupuk amalam pembelajaran sepanjang hayat dalam kalangan pelajar. Program membaca buku telah diperkenalkan dalam kalangan pelajar bagi mendorong mereka supaya sentiasa membaca pada masa lapang. Para pelajar yang berada di persekitaran IPG dibentuk dengan berilmu pengetahuan luas, mendalam dan terkini(syumul). Suasana di IPG berobjektif untuk melahirkan bakal guru yang menguasai, mencetus, mengembang, dan berkongsi ilmu. Bukan sahaja daripada aspek tersebut, mereka juga dibentuk supaya sentiasa menjana, mencetus, mengembang, dan menyumbang ilmu kepada yang lain. Para pelajar didorong supaya mengamalkan  penyelidikan dalam budaya memperolehi sesuatu ilmu yang baru.
  Seseorang pendidik perlu sentiasa mengamalkan sifat kepimpinan dalam diri mereka. IPG merupakan sebuah persekitaran pembelajaran yang amat sesuai dalam mendorong sifat kepimpinan di antara kalangan para bakal guru. Bakal guru di IPG dilatih supaya mempunyai kebolehan membuat keputusan sendiri yang betul tanpa bergantung kepada orang lain dengan sentiasa mengamalkan pemikiran reflektif. Pemikiran relektif sentiasa kenal pasti dengan jelas dan tepat tentang masalah yang dihadapi sebelum mendapatkan cara penyelesaian bagi sesuatu masalah yang dihadapi. Kaji dan analisis akan dibuat dahulu sebelum sesuatu keputusan dibuat. Bakal guru turut akan dilatih agar mempunyai idea-idea yang bernas, bermotivasi tinggi untuk menggerakkan perubahan dan berupaya menyelesaikan masalah yang dihadapi. Sifat-sifat yang dinyatakan seperti sifat bermotivasi tinggi untuk menggerakkan perubahan amat penting dalam mendidik anak bangsa pada masa yang akan datang. Hal ini demikian kerana tahap pendidikan akan menjadi semakin tinggi pada masa yang akan datang, para guru perlu mempunyai idea-idea yang bernas serta berupaya menyelesaikan masalah bagi menghadapi cabaran besar dalam bidang pendidikan pada masa yang akan datang. Budaya kepimpinan yang dibentuk dalam kalangan bakal guru juga membimbing warga IPG kea rah pengurusan kendiri yang berkesan.
  Selain daripada mendorong budaya kepimpinan, IPG juga membentuk budaya ahklak dan moral di dalam kalangan pelajar. Pelajar dipupuk supaya sentiasa bersyukur dengan apa yang diberi daripada tuhan. Mereka dinasihati supaya sentiasa merendah diri dan tidak pandang rendah terhadap sesiapa pun yang lemah daripada mereka. Walaupun berasal daripada golongan karya atau miskinpun, setiap orang juga berhak untuk dihormati oleh orang lain. Kehormatan harus diberi kepada setiap orang tanpa berpandu kepada tahap kedudukan golongan tersebut. Di samping penuh dengan akhlak dan moral, bakal guru juga dibentuk dengan penerapan budaya penyayang  ke dalam diri mereka. Sayang akan diri, keluarga dan masyarakat merupakan salah satu cara mengamalkan budaya penyayang pada diri sendiri. Jika seseorang tersebut itu sayang akan diri dan elakkan daripada sebarang yang menjatuhkan maruh diri, maka ia baru akan sayang pada warga dan organisasi, alam sekitar, negara dan juga profesion dirinya. Guru penyayang akan membantu dalam pembentukan insan murid yang berkembang secara seimbang dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani.
                 Pembelajaran Regulasi Kendiri
TOR PHI YANG
            Pada era globalisasi ini, pendidikan adalah amat penting dan juga dikenali sebagai pelaburan awal pembangunan modal insan seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Malaysia ke- 9 (Permata Negara, 2009). Pada pendapat saya, pembelajaran regulasi kendiri berkait rapat dengan penentuan matlamat pembelajaran seseorang tanpa bergantung kepada orang lain. Pendekatan pembelajaran juga dapat dikaji dan dinilai. Mereka juga dapat mendapat pemahaman secara lebih mendalam mengenai sesuatu yang melibatkan daya usaha mereka.
            Menurut teori sosial dan kognitif, proses pembelajaran regulasi terbahagi kepada tujuh elemen. Antaranya ialah motivasi kendiri yang meningkatkan keberkesanan pembelajaran. Kualiti kendiri yang tinggi akan memberi kesan positif kepada mereka dalam menyelesaikan tugasan yang diberikan dengan berjaya disebabkan tahap kebolehan yang tinggi. Secara tidak langsungnya motivasi tersebut akan wujud dalam diri individu tanpa bergantung kepada ganjaran atau peneguran. Selain itu, perancangan masa juga merupakan salah satu elemennya. Hal ini demikian kerana pelajar dapat menyusun atur dan menetapkan masa yang digunakan untuk menyiapkan tugasan serta dapat mengelakkan pembaziran masa daripada berlaku. Dengan ini masa juga dapat digunakan dengan lebih efisien.
            Elemen seterusnya ialah pengawalan tumpuan semasa waktu pembelajaran. Pelajar harus menumpukan sepenuh perhatian untuk mengelakkan diri daripada berfikir perkara yang tidak berkaitan dengan pembelajaran dan mengawal emosi sendiri supaya tidak diganggu ketika waktu pembelajaran. Di samping itu, aplikasi strategi pembelajaran juga haruslah diaplikasikan, pelajar membuat pilihan dan menggunakan langkah yang betul untuk memahami apa yang dipelajari. Setiap pelajar mempunyai cara strategi pembelajaran yang berbeza untuk mencapai matlamat tertentu yang diingini. Contohnya, cara mereka membaca novel adalah berbeza ketika untuk peperiksaan atau hiburan.
Seterusnya, matlamat haruslah ditetapkan supaya mengetuai matlamat yang ingin dicapai ketika proses pembelajaran. Contohnya, pelajar berhasrat untuk tahu dan memahami dengan teliti mengenai fakta supaya dapat membantu mereka dalam peperiksaan. Selain itu, pemantauan kendiri perlu dilakukan untuk memerhati perkembangan dalam pencapaian matlamat. Pelajar tersebut haruslah mempertimbangkan untuk memodifikasi matlamat ataupun mengubah strategi pembelajaran yang baru. Penilaian kendiri merupakan sesi yang terakhir untuk menentukan sama ada apa yang dingingati dan dipelajari ketika proses pembelajaran adalah mencukupi dalam mencapai matlamat yang sudah ditetapkan.
            Selain itu, menurut Barry Zimmerman (1989), terdapat tiga jenis aspek umum akademik dalam pembelajaran regulasi kendiri. Antaranya ialah kawalan akhlak kendiri, kawalan motivasi kendiri dan kawalan strategi kendiri yang membawa maksud pelajar selain daripada perlu mempunyai pemikiran yang positif, motivasi juga harus sentiasa ada dalam diri pelajar dan strategi pembelajaran juga adalah amat penting untuk mencapai misi tersebut. Untuk mencapai pembelajaran regulasi kendiri, pelajar perlu mempunyai gaya pembelajran akses kendiri terdahulu yang melibatkan bahan, bimbingan, cara, tempat dan tempoh belajar diakses oleh pelajar dalam satu program. Pelajar haruslah memilih aktiviti pembelajaran sendiri berdasarkan kepada bahan pembelajaran dan sentiasa memerhati perkembangan diri sendiri supaya pelajar mempunyai kualiti kendiri dan berdikari atas pembelajaran mereka.

            Sebagai kesimpulannya, pembelajaran regulasi kendiri hanya akan diaplikasikan dengan berkesan sekiranya pelajar sentiasa terlibat secara aktif dalam memodifikasi pengetahuan yang sedia ada menjadi yang baru. Pintrich (1995) berpendapat bahawa pembelajaran regulasi kendiri membawa maksud objektif pembelajaran akan dicapai apabila seseorang itu belajar secara sendiri.

No comments:

Post a Comment